Coronavirus - Meest gestelde vragen

Wij volgen de ontwikkelingen rondom het Coronavirus op de voet en denken graag met u mee.

In de media zijn berichten verschenen over een extra maatregelen in Frankrijk. Wij houden de berichtgeving nauwlettend in de gaten en proberen u zo goed als het kan te informeren.

Extra maatregelen Frankrijk

Onderstaande is hetgeen we op dit moment begrijpen over de extra maatregelen in Frankrijk:

Vanaf 21 juli 2021 is het mogelijk dat u (alle reizigers vanaf 18 jaar en ouder) bij het inchecken op een camping in Frankrijk een pass sanitaire (Digitaal Corona Certificaat - DCC) moet kunnen tonen. Op de camping zelf heeft u de pass NIET nodig om gebruik te maken van de faciliteiten (zwembaden, restaurant, fitness etc).
Gebruikt u voor uw digitaal corona certificaat een testbewijs dan mag deze bij de grensovergang maximaal 24 uur oud zijn, bij aankomst op de camping maximaal 48 uur oud. Voor meer informatie over de pass sanitaire adviseren wij u zich te informeren via website van de overheid.

U vindt hier de meest gestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus. Typ een zoekterm in om het antwoord op uw vraag snel te vinden.Is uw vraag niet gerelateerd aan het Coronavirus? Bekijk dan hier onze 'Veel gestelde vragen' pagina.

Ik heb een vraag over

error_outline We hebben geen resultaten kunnen vinden. Pas uw zoekterm aan.

Meest gestelde vragen

  • NL: Wanneer is er sprake van een negatief reisadvies?

    Als er door de overheid (ministerie van buitenlandse zaken) voor uw vakantiebestemming en vakantieperiode de kleurcode* rood of oranje wordt afgegeven als reisadvies. Dit betekent dat u niet op vakantie kunt omdat de vakantiebestemming geen toeristen toelaat of het land waarin u woont het afraadt om naar die bestemming af te reizen.

    *Let op; de reisadvies kleurcode is wat anders als de kleurcodes op de Europese ECDC kaart. Deze kleurcodes hebben geen betrekking op het reisadvies.

    Als wij uw vakantie moeten annuleren vanwege een negatief reisadvies, dan kunt u uw vakantie wijzigen naar een andere bestemming of datum in 2021 of 2022 of heeft u recht op terugbetaling. Dit is ook van toepassing op omgeboekte vakanties uit 2020.

  • BE: Wanneer is er sprake van een negatief reisadvies?

    Als er door de overheid van uw land voor uw vakantiebestemming en vakantieperiode wordt aangegeven dat u niet naar uw vakantieland mag reizen. Dit betekent dat u niet op vakantie kunt omdat de vakantiebestemming geen toeristen toelaat of het land waarin u woont niet toestaat om naar die bestemming af te reizen.

    Als wij uw vakantie moeten annuleren vanwege een negatief reisadvies, dan kunt u uw vakantie wijzigen naar een andere bestemming of datum in 2021 of 2022 of heeft u recht op terugbetaling. Dit is ook van toepassing op omgeboekte vakanties uit 2020.

  • Wanneer weet ik of mijn vakantie doorgaat in geval van een negatief reisadvies?

    Wij nemen uiterlijk één week voor aankomst telefonisch of per email contact met u op als blijkt dat er tijdens uw vakantieperiode voor uw vakantiebestemming een negatief reisadvies geldt.

  • Wat zijn mijn opties als er een negatief reisadvies is voor mijn bestemming?

    Als 7 dagen voor vertrek uw vakantie niet door kan gaan vanwege negatief reisadvies van de overheid, dan heeft u de volgende opties:

    1. Boek uw vakantie om in 2021
    U kunt omboeken naar een andere bestemming. Wordt uw nieuwe vakantie duurder, dan compenseren wij tot € 100,- in uw reissom. Wellicht wilt u omboeken naar een camping in Nederland? Wij hebben een aantal schitterende nieuwe campings.

    2. Boek uw vakantie om naar 2022
    U kunt ervoor kiezen om uw vakantie om te boeken naar 2022. Wanneer u exact dezelfde vakantie boekt, betaalt u dezelfde prijs. Boekt u iets anders en wordt uw vakantie duurder, dan compenseren wij tot € 100,- in uw reissom.

    3. Verzoek om terugbetaling.
    Wilt u liever uw geld terug? Vul dan het formulier in wat u t.z.t. ontvangt, en u krijgt binnen twee weken uw reeds betaalde bedrag terug.

    4. Eurocamp tegoedbon.
    Bent u er nog niet uit wat u wilt? Dan geven wij u een tegoedbon. Besluit u toch om dezelfde vakantie te boeken voor 2022, dan betaalt u alsnog dezelfde prijs als uw huidige boeking. Boekt u een andere vakantie die duurder is, dan compenseren wij tot € 100,-. U kunt uw tegoedbon op elk moment inwisselen voor een restitutie.

    Wij nemen uiterlijk één week voor aankomst telefonisch of per email contact met u op als blijkt dat er tijdens uw vakantieperiode voor uw vakantiebestemming een negatief reisadvies geldt. U kunt dan aangeven van welke van bovenstaande opties u gebruik wilt maken.

  • Kan ik zelf kosteloos annuleren als ik twijfel om op vakantie te gaan?

    Als u zelf uw vakantie wilt annuleren, dan brengen wij de reguliere annnuleringskosten in rekening. Voor boekingen in 2022 kunt u tot 1 januari 2022 kosteloos annuleren.

    Als onderdeel van onze Flex & Relax Garantie kunt u uw boeking tot 7 dagen voor uw aankomstdatum op elk gewenst moment omboeken naar een alternatieve datum of bestemming. Neem contact op met onze reserveringsafdeling om uw vakantie aan te passen.

  • Als ik of één van mijn reisgenoten positief getest is, wat gebeurt er dan?

    In geval van een positieve testuitslag van u of één van uw reisgenoten kunt u tot uiterlijk 1 dag voor aankomst de vakantie nog wijzigen naar een andere datum.

    Een positieve uitslag is bij de meeste annuleringsverzekeringen een geldige reden om uw annuleringskosten vergoed te krijgen. Sluit dus altijd een annuleringsverzekering af, zodat u geen enkel risico loopt. Check tevens altijd goed uw verzekeringsvoorwaarden.

    Eurocamp werkt samen met Allianz Global Assistance, waarbij een Covid-19 besmetting een geldige reden is om te annuleren. Een annuleringsverzekering dient uiterlijk 7 dagen na reservering te zijn afgesloten.

  • Welke mogelijkheden zijn er als ik in quarantaine moet kort voor mijn vakantie?

    Indien u zelf niet positief getest bent maar wel in contact bent geweest met een besmet persoon, moet u een paar dagen in quarantaine. Uiteraard denken we graag met u mee hoe we dit voor u kunnen oplossen. Wellicht kunnen we uw vakantie verzetten naar een andere datum. Neem in zo’n situatie altijd contact met ons op en we proberen u verder te helpen.

  • Wanneer moet ik de volledige reissom betalen?

    De restantbetaling moet acht weken voor aankomst voldaan worden. Mocht er op dat moment voor uw bestemming een negatief reisadvies gelden, dan kunt u uw laatste betaling uitstellen tot het moment er weer een positief reisadvies geldt.

  • Kan ik kosteloos annuleren als ik op bestemming een negatieve PCR test moet laten zien?

    Dit is geen geldige reden om uw vakantie kosteloos te annuleren. Eventuele kosten van de PCR test zijn voor eigen rekening.

  • NL: Heb ik een negatieve PCR test of vaccinatiebewijs nodig?

    Sommige Europese landen vragen om een coronabewijs als u naar dat land reist. Houd altijd het meest recente reisadvies in de gaten op wijsopreis.nl.

    U komt aan een coronabewijs voor een reis binnen EU als

    • u volledig gevaccineerd bent

    • of kunt aantonen dat u corona heeft gehad

    Geldt dat niet voor u? Dan kunt u zich in juli en augustus 2021 gratis laten testen. U kunt vanaf 30 juni zelf een afspraak maken. Bekijk hier de laatste informatie. Bent u negatief getest? Dan kunt u de testuitslag downloaden of uitprinten via CoronaCheck.nl. Hiermee kunt u vanuit Nederland aan boord van het vliegtuig, trein, bus of boot. En kunt u de grens over met de auto.

    Heeft u eerder een PCR test nodig? Dan betaalt u deze zelf. Als Eurocamp klant kunt u een PCR test laten afnemen tegen een gereduceerd tarief.

  • BE: heb ik een negatieve PCR test of vaccinatiebewijs nodig?

    Sommige Europese landen vragen om een coronabewijs als u naar dat land reist. Houd altijd de meest recente informatie hierover in de gaten op de officiële website van de Belgische overheid zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

  • Heb ik ook een PCR test nodig bij terugkomst in Nederland?

    Dit verschilt per land waar u vandaan komt en ook op welke manier u terugkomt in Nederland. Met de auto gelden andere regels als met het vliegtuig. Voor meer informatie verwijzen wij u naar wijsopreis.nl.

  • We hebben één accommodatie geboekt met verschillende huishoudens. Hoe werkt het als dit niet is toegestaan in het land waar we heen gaan?

    Als u uw accommodatie niet met een ander huishouden mag delen neem dan contact op met onze reserveringsafdeling om de opties te bespreken.

  • NL: Valt het Coronavirus onder de dekking van het calamiteitenfonds?

    Het calamiteitenfonds geldt alleen voor ernstige onlusten of natuurrampen. Ziektes en epidemieën zoals Covid-19 vallen niet onder de dekking van het calamiteitenfonds.

  • Mijn vakantieland heeft kleurcode rood of oranje op de Europese kaart, kan ik kosteloos annuleren?

    Enkel als het ministerie van Buitenlandse zaken in Nederland een negatief reisadvies afgeeft voor uw vakantiebestemming dan krijgt u vanaf 14 dagen voor uw vakantiedatum de mogelijkheid om kosteloos te annuleren. Wij nemen dan contact met u op per email (uiterlijk 7 dagen voor uw aankomstdatum).

  • Nederland heeft een kleurcode rood of donkerrood op de Europese kaart, wat betekent dat?

    Het is mogelijk dat individuele vakantielanden extra restricties of maatregelen treffen voor toeristen uit Nederland. Volgens de informatie vanuit brancheorganisatie ANVR is dit zeer onwaarschijnlijk, maar mocht hierdoor een quarantaineverplichting van toepassing zijn voor uw vakantiebestemming (vanaf 7 dagen voor uw aankomstdatum) in combinatie met een positief reisadvies vanuit de NL overheid voor uw bestemming (code geel/groen) dan bieden wij de volgende opties aan;
    • U kunt alsnog op vakantie naar de door u geboekte bestemming
    • U kunt (tot uiterlijk 1 dag voor uw aankomstdatum) contact opnemen voor een omboeking naar een andere bestemming (op basis van beschikbaarheid)
    • U kunt tot uiterlijk 1 dag voor uw aankomstdatum contact opnemen voor een omboeking naar een vakantie in 2022

  • NL: Wat is de Pass Sainitaire die ik nodig heb op franse campings?

    Wij sturen op volgorde van aankomstdatum onze klanten die vóór 21 juli 2021 een boeking bij ons gemaakt hebben de volgende informatie email:

    Wij hebben begrepen dat u voor toegang tot alle campings in Frankijk vanaf 21 juli 2021 een gezondheidspas (Pass Sanitaire met QRcode) nodig heeft. Dit geldt voor alle reizigers vanaf 18 jaar. De Nederlandse corona check app volstaat als Pass Sanitaire. U krijgt na het tonen van de pas bij het inchecken toegang tot de camping. U kunt daarna uw hele verblijf, zonder verdere testen, van alle faciliteiten op de camping gebruik maken.

    We zetten nog even de voorwaarden voor u op een rijtje; deze pas moet laten zien dat u:
    • volledig gevaccineerd bent (7 dagen na 2e vaccinatie van Pfizer, Moderna, AstraZeneca). Voor het Janssen vaccin betekent dit dat u minimaal 28 dagen moet zijn gevaccineerd (na 1e vaccinatie).
    • negatief getest bent; PCR of Antigeentest van maximaal 48 uur oud (geen zelftest)
    • dat u hersteld bent van COVID-19. Als u hersteld bent maar geen vaccinatie heeft gehad of deze is minder dan 1 week geleden, dan moet u een positief resultaat van een PCR- of antigeen laten zien van minimaal 15 dagen eerder en niet ouder dan 6 maanden. In het herstelbewijs moet expliciet worden verklaard dat u genezen bent van een COVID-19 infectie.

    Let u er ook op dat voor de inreisbeperkingen naar Frankrijk momenteel afwijkende voorwaarden gelden. Bijvoorbeeld; op dit moment moeten alle Nederlandse reizigers bij de grensovergang naar Frankrijk vanaf 12 jaar een geldige QR code hebben en mag een testbewijs op dat moment niet ouder zijn dan 24 uur. Dit soort informatie is doorlopend onderhevig aan verandering. Leest u daarom goed de informatie door op www.wijsopreis.nl zodat u niet voor vervelende verassingen komt te staan.

  • BE: Wat is de Pass Sainitaire die ik nodig heb op franse campings?

    Wij hebben begrepen dat u voor toegang tot alle campings in Frankijk een gezondheidspas (Pass Sanitaire met QRcode) nodig heeft. Dit geldt voor alle reizigers vanaf 18 jaar. Het “EU digitaal COVID-certificaat” volstaat als pass sanitaire mits dat voldoet aan onderstaande regels. U krijgt na het tonen van de pas bij het inchecken toegang tot de camping. U kunt daarna uw hele verblijf, zonder verdere testen, van alle faciliteiten op de camping gebruik maken.

    We zetten nog even de voorwaarden voor u op een rijtje; deze pas moet laten zien dat u:
    • volledig gevaccineerd bent (7 dagen na 2e vaccinatie van Pfizer, Moderna, AstraZeneca) , Voor het Janssen vaccin betekent dit dat u minimaal 28 dagen moet zijn gevaccineerd (na 1e vaccinatie).
    • negatief getest bent; PCR of Antigen test van maximaal 48 uur oud (geen zelftest)
    • Dat u hersteld bent van COVID-19. Als u hersteld bent maar geen vaccinatie heeft gehad of deze is minder dan 1 week geleden, dan moet u een positief resultaat van een PCR- of antigeen laten zien van minimaal 15 dagen eerder en niet ouder dan 6 maanden. In het herstelbewijs moet expliciet worden verklaard dat u genezen bent van een COVID-19 infectie.

    Let u er ook op dat voor de inreisbeperkingen naar Frankrijk momenteel afwijkende voorwaarden kunnen gelden. Dit soort informatie is doorlopend onderhevig aan verandering. Leest u daarom goed de informatie door op de officiële website van de Belgische overheid zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

De vakantie-ervaring

  • Is kamperen een veilige manier van vakantie vieren?

    Jazeker. U kunt er op eigen gelegenheid naar toe. U bent niet noodzakelijkerwijs afhankelijk van bijvoorbeeld een vlucht. Op de camping geniet u van het buitenleven. Afstand nemen is geen moeite met zoveel ruimte. Eurocamp biedt verschillende soorten accommodaties.

    In uw eigen accommodatie heeft u alles voor uzelf. Onze stacaravans hebben een eigen badkamer, een compleet ingerichte keuken, een ruime woonkamer en een groot privéterras en een barbecue. Onze safari- en bungalowtenten hebben geen eigen sanitair. Al onze accommodaties worden momenteel extra grondig gereinigd zodat u ook in de huidige tijd onbezorgd kunt genieten.Wij maken gebruik van beschermende en desinfecterende materialen. Tevens zullen onze medewerkers altijd voldoende afstand houden.

  • Welke maatregelen neemt Eurocamp om de mensen op de camping te beschermen?

    Sinds 2020 is ons team getraind op alle protocollen rondom COVID-19. Het personeel draagt onder andere een mondkapje. Er is een aangepaste check in op afstand. Uw accommodatie wordt voor uw aankomst grondig schoongemaakt. We desinfecteren alle contactoppervlakten. Er ligt een set wegwerphoezen voor de matrassen en kussens voor elke nieuwe gast klaar. Eventueel vooraf besteld linnengoed wordt in verzegelde zakken geleverd . Bij vragen kunt u ons bellen op ons speciale mobiele nummer.

    Al onze campings zorgen ervoor dat sociale afstand wordt gerespecteerd. Op de hele camping is een verbeterde schoonmaakprocedure ingevoerd. Ook de check out is zo ingericht dat contact tot een minimum wordt beperkt. U kunt de sleutel gewoon in de accommodatie achter laten.

  • Is mijn vakantie-ervaring anders? Zijn er beperkingen op de camping?

    De verplichtingen en regels verschillen per land en zijn tevens onderhevig aan wijzigingen. Voor de actuele situatie verwijzen wij u naar (NL) de website van het ministerie van buitenlandse zaken www.nederlandwereldwijd.nl of (BE) officiële website van de Belgische overheid.

    U kunt ervan uitgaan dat wij alle lokale richtlijnen volgen en onze procedures herzien waar noodzakelijk.

    Op basis van onze ervaring van 2020 verwachten we dat al onze campings ervoor zorgen dat de sociale afstand wordt gerespecteerd en dat de verbeterde schoonmaakroutines worden gehanteerd. Campings kunnen hun faciliteiten en procedures aanpassen voor de veiligheid van gasten en personeel. Wij doen ons uiterste best om eventuele maatregelen per camping te communiceren op onze campingpagina.

    Aanvullende maatregelen op uw vakantiebestemming zijn geen geldige reden om kosteloos te annuleren.

  • Geven jullie een compensatie als blijkt dat niet alle faciliteiten volledig geopend zijn?

    Nee, u ontvangt geen compensatie als blijkt dat bepaalde faciliteiten niet geopend zijn als gevolg van Covid-19.

  • Als ik op vakantie ben en ik test positief, wat dan?

    Als u positief test tijdens uw verblijf dan krijgt uw camping hier bericht van en dan kunnen campings:
    • U en uw reisgezelschap verplichten in quarantaine te gaan in uw accommodatie
    of
    • De camping eigenaar kan u verplichten de camping per direct te verlaten (als dit wettelijk verplicht is door de overheid van het vakantieland). Eurocamp kan u in dit geval geen alternatief verblijf aanbieden of een quarantaine onderkomen voor u regelen. U kunt via de arts of organisatie, waar u positief bent getest, informatie verkrijgen over mogelijkheden in de omgeving om in quarantaine te verblijven. Onze medewerkers ter plaatse kunt u telefonisch benaderen als u hier informatie over nodig heeft.

Corona-voucher

  • Wat is de Corona-voucher?

    Wanneer uw reis door Eurocamp in seizoen 2020 is geannuleerd, heeft u een Corona-voucher ontvangen voor de (deels) betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle Eurocamp bestemmingen in 2021 of 2022.

  • NL: De SGR staat garant voor de Corona-voucher, wat betekent dat?

    U kunt op de website van de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) meer informatie en uitleg vinden over de garantie van de SGR op de Corona-voucher.

  • Wat is de waarde van mijn Corona-voucher?

    Wanneer Eurocamp uw vakantie heeft geannuleerd, ontving u een voucher t.w.v. het reeds betaalde bedrag van uw vakantie. Dit bedrag is per reservering verschillend. Het bedrag van uw voucher brengen wij in mindering op de totale reissom van uw nieuwe reservering.

  • Tot wanneer is de Corona-voucher te verzilveren?

    De Corona-voucher is een jaar geldig. Op de voucher staat een uiterste geldigheidsdatum. U mag tot deze datum een nieuwe vakantie bij ons reserveren voor een vakantie in 2021 of 2022.

  • De voucher is maximaal 1 jaar geldig. Moet ik dan ook binnen dat jaar reizen?

    Nee, u hoeft niet binnen dat jaar te reizen. Echter vóór de einddatum – vermeld op de voucher- moet er een nieuwe reis zijn geboekt, maar de aankomstdatum mag na die datum liggen.

  • Als ik mijn Corona-voucher niet gebruik voor de vervaldatum, krijg ik dan mijn geld terug?

    Ja, indien u uw voucher nog niet heeft ingeleverd ontvangt u uiterlijk 1 week voor de vervaldatum een email van ons met informatie over de terugbetaling.

  • Ben ik verplicht dezelfde vakantie te boeken?

    Nee, u kunt een keuze maken uit alle bestemmingen, alle accommodaties en alle beschikbare data.

  • Mag ik mijn voucher aan iemand cadeau doen?

    De voucher is persoonsgebonden en niet overdraagbaar. U kunt deze dus niet cadeau doen.

  • Hoe verzilver ik mijn Corona-voucher?

    Wilt u online een nieuwe reservering maken? Vermeld dan uw vouchercode in bij het opmerkingenveld. Of geef het unieke kenmerk van de voucher door bij een telefonische boeking. Werkwijze online boeking:

    1. Zoek uw vakantie uit.
    2. Vul bij de opmerkingen (onder het kopje 'Betaling') uw vouchercode in.
    3. Rond uw online boeking af
    4. U ontvangt een eerste bevestiging/factuur van uw boeking.
    5. Na ontvangst van uw reservering controleren wij uw voucher en verwerken deze in uw nieuwe boeking.
    6. U ontvangt een e-mail dat de nieuwe aangepaste bevestiging voor u klaarstaat in ‘Mijn Eurocamp’.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe vakantie duurder of goedkoper is?

    Wanneer u een vakantie boekt die duurder is dan de waarde van uw voucher, dan betaalt u deze volgens de normale voorwaarden bij.

    Indien u bij uw boeking minder besteedt dan de op de voucher vermelde waarde, dan blijft uw voucher actief met daarop het resterende bedrag. De datum van uitgifte en de geldigheidsduur van de initieel uitgegeven Corona-voucher blijven van toepassing op deze restant-voucher.

  • Wat gebeurt bij annulering van de nieuwe boeking?

    Wilt u uw 2021 of 2022 boeking annuleren dan gelden de algemene annuleringsvoorwaarden. Wanneer een nieuwe boeking wordt geannuleerd door de hoofdboeker en de boeking is (gedeeltelijk) betaald met een Corona-voucher, dan gelden er annuleringskosten. Deze kosten worden in mindering gebracht van de voucher. U ontvangt, indien van toepassing, een restant-voucher van het bedrag dat overblijft na aftrek van de annuleringskosten. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voorheen.

  • Ik heb een verzekering bij Eurocamp afgesloten. Wat gebeurt hiermee?

    Wanneer u niet zelf de reis annuleert, maar uw reisorganisatie doet dit, dan komt u in aanmerking voor premierestitutie van de voor deze reis afgesloten reisverzekering. Voor uw annuleringsverzekering gelden andere regels. U kunt geen restitutie krijgen op uw annuleringsverzekering. Heeft u eerder een claim op deze annuleringsverzekering gemaakt? Dan dient u een nieuwe annuleringsverzekering af te sluiten. U ontvangt geen premierestitutie van reeds afgesloten annuleringsverzekeringen. Dient u een claim in met een schade op de nieuwe reis, dan dient u een kopie van de Corona-voucher mee te sturen.